Contactgericht Spelen en Leren en Contactgericht Ondersteunen

Contactgericht Spelen en Leren (CSL) is een methode ontwikkeld door Stichting Horison. CSL is een liefdevolle en effectieve benadering van kinderen met gedrag binnen het autistisch spectrum.

Contactgericht

In CSL nodig je een kind uit tot contact en ontwikkeling. Kinderen met moeilijkheden op het gebied van contact leggen, missen vaak de aansluiting met anderen en daardoor ook veel mogelijkheden om te leren in een relatie. In Contactgericht Spelen en Leren probeer je de aansluiting te laten ontstaan of te herstellen, waardoor het contact steviger wordt. Daardoor wordt spontaan leren weer mogelijk en is er een ingang om vaardigheden aan te leren en te oefenen.

De technieken in het Contactgericht Spelen en Leren

Versterken van de relatie en het maken van contact en het uitnodigen tot ontwikkeling.

Contactgericht Spelen en Leren is een jaar of 20 in Nederland.
Het is een combinatie van "Son-Rise", programma van het Option Instituut, "Growing Minds" van Steven Wertz en "Parel.nu" een Nederlands programma van Anneke Groot.

Speelkamers

In de speelkamers bij ons in het centrum te Loosduinen begeleiden we kinderen vanaf 2 jaar. Hierbij gebruiken we CSL. Doel is om kinderen spelenderwijs vaardigheden aan te leren zoals zelfredzaamheid en emotieregulatie.
Terwijl we spelen, begeleiden we in de sensorische integratie en kijken we naar de prikkelverwerking. Er is een kamer speciaal ingericht om beter om te leren gaan met allerlei prikkels. In onze themakamer bieden we totale communicatie aan. Praten is voor deze kinderen vaak lastig. Jezelf leren uiten dmv gebaren, foto's, picto's, geschreven woord of verwijzers geeft een kind de kans om zich op een andere manier te uiten.
Voor kinderen in de basisschoolleeftijd die op dit moment niet in het onderwijs kunnen functioneren, onderzoeken we spelenderwijs wat er nodig is om terug keer in het onderwijs weer mogelijk te maken.

Contactgericht Ondersteunen

Contactgericht Ondersteunen komt voort uit Contactgericht Spelen en Leren.
CSL is voor kinderen in de basisschoolleeftijd, CO is voor alle leeftijden.
Het is geschikt voor mensen met autisme/ADHD  maar ook voor mensen met een verstandelijke beperking hebben baat bij deze aanpak.
De pubers en jong volwassenen die we begeleiden met CO hebben veelal problemen in het onderwijs. Sommigen gaan met moeite nog naar school, anderen zitten thuis, dit zijn dekinderen met onderwijsproblematiek, of de zgn thuiszitters. CO zetten we in bij thuisbegeleiding.

Contactgericht Ondersteunen is ontstaan uit dezelfde visie als die van CSL: het draait om je eigen attitude. Als we zonder vooroordeel anderen kunnen benaderen, staan we open voor de ander en zal er een mogelijkheid tot contact komen.