Autistisch kind in de klas

Toen Thomas Lupu (8) nog op een reguliere basisschool in Amstelveen zat, kwam hij elke dag totaal uitgeput thuis. “In mijn oude klas zaten 28 kinderen. Daar kon ik niet echt vaak rustig werken”, vertelt hij. In het weekend had hij geen energie om leuke dingen te doen, maar zat hij het liefst alleen op zijn kamer om bij te komen. In oktober 2015 werd Thomas gediagnosticeerd met autisme en werd duidelijk dat hij meer persoonlijke aandacht nodig had. De school had echter geen geld voor extra ondersteuning. Een keer per week kon een begeleider een uurtje langskomen, maar dat was lang niet voldoende.

Landelijke opendag Stichting Horison

Elk jaar organiseert Horison een landelijke ontmoetingsdag voor alle mensen die betrokken zijn bij Contactgericht Spelen en Leren (CSL), of die daar meer over willen weten.

Herken de symptomen van autisme

Ruim 1 procent van alle Nederlanders heeft een vorm van autisme. De eerste symptomen zijn meestal al in de eerste levensjaren zichtbaar. Toch wordt de diagnose doorgaans pas jaren later gesteld, wanneer er problemen ontstaan op school, thuis, op het werk of in een relatie. Door de diagnose eerder te stellen – liefst op zo jong mogelijke leeftijd – kunnen ouders, leraren en begeleiders beter rekening houden met de aandoening en ontstaat er meer begrip voor het gedrag van mensen met autisme.

Theatervoorstelling: Who's affraid of Charlie Stevens?

Romana Vrede en CLUB GEWALT presenteren een levend kunstwerk over Charlie Stevens. Charlie Stevens is een jongen van 13 jaar met autisme en een verstandelijke beperking.

Een kijkje in het hoofd van iemand met ADHD

Ik ben net zoals jij, maar toch heel anders. Ik voel dezelfde gevoelens, ervaar dezelfde dingen. Maar gewoon net een beetje heviger. Als ik gelukkig ben, ben ik dolblij. Als ik boos ben, ben ik heel boos. Als ik verdrietig ben, ben ik er kapot van.

Waar zit de overlap tussen ADHD en autisme?

ADHD en autisme gaan opvallend vaak samen. Waar komt de overlap vandaan? Aandachtsproblemen zijn de kern, denken onderzoekers. Dat inzicht kan misschien helpen bij de behandeling.

Basiscursus CSL Stichting Horison

Anneke Groot van Stichting Horison geeft op 16 - 17 en 18 januari 2017 weer een basis cursus CSL in Den Haag. Module 1 is de algemene basiscursus van Contactgericht Spelen en Leren en is bedoeld voor professionals, begeleiders, spelers en ouders van speciale kinderen. Locatie: "Florence Houthage" - Toon Dupuistraat 10 - Den Haag

Kabinet wil kinderen met beperking minder snel vrijstellen van leerplicht

Het moet moeilijker worden om vanwege psychische of lichamelijke problemen een ontheffing te krijgen van de leerplicht.

Meisjes krijgen vaak pas autismediagnose als situatie escaleert

Autisme wordt bij meisjes vaak later herkend dan bij jongens. Vaak wordt het pas ontdekt als er emotionele- en gedragsproblemen ontstaan, maar dat is eigenlijk te laat.

Peuter met autisme vermijdt oogcontact niet

Nieuw onderzoek wijst uit dat peuters met autisme oogcontact niet met opzet vermijden, maar simpelweg het belang ervan onderschatten.

Passend onderwijs

Twee jaar na invoering van passend onderwijs signaleert de Onderwijsraad een aantal aandachtspunten die succesvolle evaluatie en invoering van passend onderwijs in de weg staan: de ontoereikende informatie op leerlingniveau en het ontbreken van een dekkend ondersteuningsaanbod. Bovendien is de onderwijspraktijk nog te weinig betrokken.

Brief van een dankbaar en weer herenigd(!) gezin......

Regelmatig krijgen wij complimenten en bedankjes van ouders van onze kinderen. Voor ons een stimulans en wetenschap dat we op de goede weg zijn. Deze spontane lofzang -waar we erg trots op zijn- willen we u niet onthouden.....

Nieuw Bestuur Stichting Groei!

Per 8 september 2016 verwelkomen wij in onze bestuursgelederen: Jan Smit (Penningmeester) - Cora Andeweg (Secretaris) - Mabel Hofmeester (Bestuurslid) Jan kennen wij al als voortreffelijk adviseur onderwijszaken. Van harte welkom en dank voor jullie bereidwilligheid om de Stichting langs deze weg te steunen!

Stichting Groei! bestaat 4 jaar. 2012-06-06-2016

Vier jaar geleden, op een zonnige middag, werd Groei opgericht. Een particulier initiatief van 4 mensen. We hebben veel meegemaakt en hard gewerkt. Inmiddels heeft er een enorme groei plaatsgevonden. We bedanken iedereen die hieraan meegeholpen heeft. We kijken uit naar de volgende 4 jaar!

Zo is het om autistisch te zijn. Zou jij het aankunnen?

'Red jij het tot het einde?' Dat is de titel van een video van de Britse organisatie National Autistic Society. De video laat zien hoe een autistisch jongetje prikkels ervaart terwijl hij door een winkelcentrum loopt. Zou jij het aankunnen?

Doe de test!