Duur: dag | Prijs: € 60,- p.p. (incl. biologische lunch) | Deelnemers: max. 12

Anders omgaan met autisme

Deze workshop is voor ouders, grootouders, familie, vrienden die op een andere, positieve manier met autisme om willen leren gaan.

Contact leren maken

Na jarenlange ervaring met CSL (Contactgericht Spelen en Leren), een mooie manier om contact te maken met iemand met autisme, wil ik dit graag delen. Immers, het echte contact maken is vaak heel moeilijk bij mensen of kinderen met een vorm van autisme. Dit uit zich in frustratie die vooral het gezin en de omgeving treffen.

De controle kwijt zijn

Ook al zijn we nog zo liefdevol, de beker is een keer vol. Zeker als de omgeving zich ermee gaat bemoeien. Ouders geven de controle uit handen aan iedereen die in de naaste omgeving is en voelen zich dan vaak schuldig ten opzichte van zichzelf. Ook is er vaak een schuldgevoel naar de rest van het gezin en schaamte naar de omgeving. 'Ik ben geen goede ouder' is een kreet die we vaak horen. Al die andere ouders doen het geweldig en mijn kind doet precies wat ik nietwil. Hier ligt vaak het probleem, we willen het kind met autisme wat laten doen, die al meteen besluit, om wat voor reden, dit niet te doen. Wat overblijft is STRIJD.

De controle terug winnen

Tijdens deze workshop wil ik laten zien dat als we op een andere, liefdevolle manier met onze autistische medemens omgaan, we vaker de vrede kunnen bewaren en meer kunnen genieten van ons gezin. Het prettige aan deze benadering is misschien nog wel, dat het bij iedereen werkt. Niet alleen bij je kind, maar ook bij je ouders, familie, buren en iedereen die op je pad komt!

Helaas zijn er op dit moment nog geen nieuwe data bekend.
Neem contact op voor meer informatie.