Leren ze het ooit? Zwakke executieve functies

Executieve functies: voor de meeste mensen een onbekend begrip. Toch gebruiken we ze elke dag weer. We plannen onze dag, maken afspraken, komen afspraken na, zorgen dat ons werk af is, en houden ons aan een bepaald dagritme.

Jong geleerd, oud gedaan

We beseffen niet dat we de functies om tot deze handelingen te komen al vanaf kleins af aan hebben aangeleerd. We beginnen met het ontwikkelen van executieve functies in spel. Door op te ruimen en het speelgoed te scheiden en in verschillende bakken te doen, de lego bij de lego en de poppen bij de poppen, leren we ordenen.

Inzicht in eigen handelen

Om beslissingen te leren nemen hebben we inzicht nodig in ons eigen handelen. Om bijvoorbeeld een snoepje te kunnen pakken uit een zakje, moeten we bedenken dat we trek hebben in een snoepje, opstaan, naar het snoepzakje lopen en er een snoepje uit pakken. We leren kiezen welk snoepje we het lekkerst vinden, of er een papiertje af moet en wat we met het lege papiertje gaan doen. In de prullenbak gooien, doen we het in onze zak of laten we het liggen?

‘Startproblemen’?

Iedereen heeft sterke en zwakke executieve functies. De één is nu eenmaal beter in plannen en de ander in organiseren. Meestal weten we dit wel van onszelf. Als je autisme hebt, kunnen je zwakke executieve functies je behoorlijk dwars zitten. Heb je moeite om ergens aan te beginnen, bijvoorbeeld je huiswerk of gewone werk, dan denkt je omgeving misschien dat je het te moeilijk vindt. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De handeling om tot beginnen te komen is zwak en dus doe je niets. Een aansporing of een beetje hulp kan een groot verschil maken. Maar moet je je hele leven dan een duwtje nodig blijven houden?

Heb je moeite met....

Werken aan zwakke executieve functies

Gelukkig kun je werken aan het versterken van deze functies. Want het gaat niet alleen om praktische handelingen, maar ook om met emoties te kunnen omgaan. Als we leren waar de focus ligt en wat er aan te doen is, kunnen we, door onze sterke functies aan te spreken, onze zwakke functies ontwikkelen. Allereerst kijken we welke functies sterk zijn en welke zwak. Hierna wordt bepaald aan welke functies ‘gewerkt’ moet worden en hoe we dat gaan doen. Niet door meteen veel tegelijk aan te pakken, maar stapje voor stapje te beginnen met één gebied. Meer weten over executieve functies? Wij informeren je graag, bel en maak een afspraak: 070 3263591.