Contactgericht Spelen en Leren en Contactgericht Ondersteunen

Contactgericht Spelen en Leren (CSL) is een methode ontwikkeld door Stichting Horison. CSL is een liefdevolle en effectieve benadering van kinderen met gedrag binnen het autistisch spectrum.

Contactgericht

In CSL nodig je een kind uit tot contact en ontwikkeling. Kinderen met moeilijkheden op het gebied van contact leggen, missen vaak de aansluiting met anderen en daardoor ook veel mogelijkheden om te leren in een relatie. In Contactgericht Spelen en Leren probeer je de aansluiting te laten ontstaan of te herstellen, waardoor het contact steviger wordt. Daardoor wordt spontaan leren weer mogelijk en is er een ingang om vaardigheden aan te leren en te oefenen.

De technieken in het Contactgericht Spelen en Leren

Versterken van de relatie en het maken van contact en het uitnodigen tot ontwikkeling.

Contactgericht Spelen en Leren is nog maar relatief kort in Nederland.
Het is een combinatie van "Son-Rise", programma van het Option Instituut, "Growing Minds" van Steven Wertz en "Parel.nu" een Nederlands programma van Anneke Groot.

Ook de informatie over sensorische integratie en de werking van zintuigen van mensen met autisme is een belangrijke bron. Omdat het werken met kinderen met autisme maatwerk is, is er veel overleg, zijn we allemaal goed geïnformeerd en bereid van elkaar te leren.

Contactgericht Ondersteunen

Contactgericht Ondersteunen komt voort uit Contactgericht Spelen en Leren.
CSL is voor kinderen in de basisschoolleeftijd, CO is er voor iedereen die contact wil maken met mensen.
Niet alleen met mensen met autisme, maar ook met een verstandelijke handicap, of gewoon met de buurman.

Contactgericht Ondersteunen beschrijft dezelfde visie als die van CSL: het draait om je eigen attitude. Als we zonder vooroordeel anderen kunnen benaderen, staan we open voor de ander en zal er een mogelijkheid tot contact komen. Uit eigen ervaring kunnen we zeggen dat deze beide methodes een enorme eye-opener zijn om beter contact te kunnen maken en houden. Voor uitgebreide informatie kunt u terecht bij Anneke Groot, directeur Stichting Horison www.horison.nl