Duur: halve dag | Prijs: € gratis | Deelnemers: max. 8

Brusje heeft een beperking

In een gezin met een kind met een beperking zijn nog meestal één of meer broertjes of zusjes (brusjes) aanwezig. De meeste aandacht gaat vaak naar het kind met een beperking.

Door je als ouder te focussen op dit kind, wat meestal noodzaak is, vergeten we dat de andere brusjes niet de aandacht krijgen, of verkeerde aandacht. Het is een logisch gevolg van de verdeling in het gezin. De laatste jaren lopen we tegen steeds meer jong volwassenen aan die in een gezin zijn opgegroeid waar de verhoudingen anders lagen dan in een gezin waar iedereen 'hetzelfde' is.

De scheve verhoudingen (denk aan een kind met autisme in het gezin) en de structuur waaraan het brusje zich ook te houden heeft, kan het zich niet op een gewone manier ontwikkelen. Vaak ontstaan in de pubertijd hier al problemen mee. Ruzie maken als broer en zus is hier maar een klein voorbeeld van.

Er zijn verschillende regels binnen het gezin betreffende huishoudelijke taken, bedtijd, speeltijd, school, vriendjes, speelgoed, tv kijken en noem maar op. Vaak zal het 'gewone' brusje zich dan ook braaf aan de regels houden, want: 'mijn ouders hebben het al zwaar genoeg met..'.

Ze cijferen zichzelf weg, of worden onhandelbaar. 'Door onhandelbaar te worden kregen we tenminste meer aandacht', vertelde een brusje. Ze werden 'gezien' en 'gehoord'.

Helaas zijn er op dit moment nog geen nieuwe data bekend.
Neem contact op voor meer informatie.